„Už jsi na cestě?“
„Jo, jedu bé-em-vé.“

V hovorové maďarštině se někdy používá spojení, že „jedu bé-em-vé“, což neznalému na první poslech může připadat husté, že dotyčný vlastní nadupaný bourák německé značky a je zrovna na cestě. Nicméně zkratka značí tři jiné dopravní prostředky busz – metró – villamos (= tramvaj) a tedy mnohem levnější variantu cestování MHD.

Příjezd

Publikováno: říjen 2018

Autem: nejpohodlnější možnost jak se dostat do Budapeště. Avšak pokud nemáte parkování zajištěno při ubytování, vjet autem do centra a zaparkovat tam je holé šílenství. Když pominu každodenní zácpy (proto s kolegou obvykle jezdíme do terénu v 5 ráno, kdy je centrum plné jen ožralců), parkovaní v centru něco stojí (cena záleží na zóně) a navíc je časově omezené. Nemůžete vegetit na jednom místě týden. Mnohem lepší je využít jedno z několika odstavných parkovišť po okrajích města s přímou návazností na linky MHD. Většina parkovišť je zdarma a jsou provozována přímo budapešťským dopravním podnikem (BKV, Budapesti Közlekedési Vállalat). Jejich mapka je k nalezení zde. Fungují velice jednoduše, přijedete, u brány si vycvaknete lístek (chytrá kamera přežvýká vaši SPZku a vytiskne ji na lístek), zaparkujete dle libosti a lístek si uschováte. Nikde jsem v pravidlech nenašla, jak dlouho tam můžete stát, ale nechat auto na parkovišti více jak den nebyl problém. Těsně před odjezdem parkovací lístek vložíte do jednoho z automatů umístěných v prostorech parkoviště. Automat si ho přežvýká, přečte vaši SPZ a lístek vám vrátí. Pak už stačí jen nasednou do auta a závora u brány se vám automaticky otevře, protože systém ví, že chcete odjet.

Autobusem: žluté autobusy Student Agency jezdí do maďarské metropole 4x denně (v roce 2017 to bylo 6x za den). Když máte štěstí, cena jízdenky z Brna vyjde na 3 stovky a cesta trvá 4 hodiny a 15 minut. Autobusy končí v západní části města na Etele tér u vlakové stanice Kelenföld (Kelenföld vasútállomás), kde se dá přímo přestoupit na zelenou linku metra a dostat se do centra. Podobně je na tom i zelený Flixbus, který zajíždí i na autobusové nádraží Népliget, kde se opět dá přestoupit na metro (modré).

Vlakem: ECčka Českých drah s názvem Metropolitan jezdí z Prahy do Budapešti co dvě hodiny. Z Brna cesta trvá cca 4 hodiny a nejlevnější jízdenka na spoje mimo špičku vyjde na 316 Kč, jinak počítejte s cenou okolo 550 Kč + případná místenka. Ještě rok zpátky (2017) vlaky končily na Keleti pályaudvar (Východní nádraží), nyní přijíždí na Nyugati pu. (Západní n.), což je ještě blíže k centru. Vedle západního a východního nádraží v pešťské části města, je třetím nejvýznamnějším (ale vzhledově nejhnusnějším) dopravním uzlem Déli pu. (Jižní nádraží) v Budíně, tedy v západní části města. Pokud pojmenování nádraží podle světových stran hledáte logiku, nemá to cenu. Jížní nádraží je nejzápadnější, Západní je nejsevernější a nejcentrálnější a jediné Východní je skutečně východní.

Letadlem: původně jsem tento dopravní prostředek chtěla úplně vyřadit. Proč utrácet za letenku z Česka? Jak jsem se ale přesvědčila od kamarádů, jde to. Zpáteční letenka Praha - Budapešť s Ryanair jde sehnat i za 1100 Kč (podzim 2018) a let trvá zhruba hodinu. A to už sakra stojí na zvážení, pokud bydlíte v Praze a blízkém okolí. Budapešťské letiště (oficiální název: Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér) je na jihovýchodní hranici města. Do centra se dá dostat přímou autobusovou linkou 100E (jede na Deák Ferenc tér), na kterou ale potřebujete speciální jízdenku za 900 Ft. Levnější možností je jet s přestupem, nejprve autobusem 200E na konečnou modrého metra Kőbánya-Kispest a odtud pokračovat do centra, viz pěkná infografika od BKV.

Pohyb ve městě

Kérem vigyázzanak az ajtók záródnak.

Samotné centrum je docela malé a dá se projít pěšky. Tedy pouze v případě, že ujít 12 km jen tak vám nedělá sebemenší potíže. Na druhou stranu, možností, čím vším se dá v Budapešti svést, je mnoho – od tramvají, trolejbusů a autobusů po zubačku, trajekt, příměstské vlaky HÉV a metro. Jednorázová jízdenka vyjde na 350 Ft a kromě metra je nepřestupní. Přestupní stojí 530 Ft (možno během 100 minut od označení jednou přestoupit), jednodenní vyjde na 1650 Ft, týdenní 4950 Ft a měsíční šalinkarta stojí 9500 Ft, v přepočtu cca 800 Kč (podle kurzu). Existují i další možné kombinace jízdenek, včetně tzv. Budapest Card, která vyjde dráž, ale budete mít slevu či vstup zdarma do některých muzeí a jiných kulturních zařízení. Jízdenky na MHD se dají koupit snad na každé zastávce ve fialovém automatu, který umí „mluvit“ asi 10 jazyky, včetně slovenštiny, a ještě v něm jde platit kartou. Při koupi týdenní jízdenky a výše bude potřeba zadat i číslo občanky, pasu či řidičáku. Cestovat na černo se dá v tramvajích, když jedete pár zastávek, ale do metra se bez platného lístku/šalinkarty nedostanete. Musíte ho/ji ukázat zaměstnanci BKV stojícímu u eskalátorů. Na rozdíl od českých revizorů, kteří se snaží splynout s davem do té úplně nejposlednější chvíle a pak na vás vybafnout, ať ukážete jízdenku, ti budapešťští se za sebe nestydí. Už na zastávce před příjezdem tramvaje, metra či autobusu si revizor na paži navleče fialový pás s nápisem jegyellenőr a při vstupu do vozu pomalu zařve na celé kolo, že chce vidět vaši jízdenku či měsíčník.

BKV: jízdní řády

BKV: ceník jízdného

Dost užitečná je aplikace BKK Futár s jízdními řády, mapami a vyhledávačem spojení, která je stažení na Google play (má i anglickou jazykovou mutaci, ale mít ji v maďarštině je větší sranda ;) a pro zahraniční turisty vydalo BKV i návod, jak a kde si označit lístek.

Z tramvajových linek je mezi turisty oblíbená linka 2 vedoucí po pešťském nábřeží Dunaje z Jászai Mari tér na severu po Közvágóhíd na jihu. Nabízí rychlý a snadný způsob, jak vidět velkou část budapešťských „must see“ od budovy parlamentu, přes hradní vrch až po Gellért-hegy. Téměř okružní linky 4 a 6, sdílející po většinu času svoji trasu, jsou zase obsluhovány tramvajemi dlouhými skoro jako vlak.

Čtyři linky budapešťského metra představují čtyři jiné světy. Žlutá linka M1 jako jediná nenese název metro, ale Földalatti Vasút (v překladu „Podzemní dráha“). Je nejstarším metrem v kontinentální Evropě sloužícím už od roku 1896 ku příležitosti oslav tisíciletí příchodu Maďarů do Karpatské kotliny. Stanice jsou obložené bílými a hnědými obkladačkami a podepřené litinovými sloupy z čehož máte pocit, že jste se octli ve světě Harryho Pottera. Červená linka M2 byla v letech 2004-2006 kompletně rekonstruovaná a modernizována, a tak surové rysy těžkého socialistického metra zůstaly jen na modré lince M3, která je v provozu od roku 1976. Od listopadu 2017 začala její rekonstrukce, severní větev od Lehel tér až po konečnou zastávku Újpest-Központ je úplně zavřená a celá linka nejezdí večer během pracovního týdne a po celý víkend, kdy je nahrazena autobusy. Ne-cestování-chtivé lenochy odkazuji na maďarský film Kontroll, kde si modré linky užijete dosytnosti. Naopak jako ze sci-fi působí super moderní zelená linka M4 otevřená v roce 2014. Plně automatizovaná jezdí bez řidiče a zážitek čumění z předního okna do tunelu před vámi stojí rozhodně za to.

Výlety za město

Příměstské vlaky HÉV (Helyiérdekű Vasút) jsou soustavou 5 linek, které začínají na okraji centra a spojují Budapešť s okolními městy či odlehlými částmi metropole: Szentendre na severu (linka H5), Ráckeve (H6) a Csepel (H7) na jihu a Gödöllő (H8) a Csömör (H9) na severovýchodě. Linky nejsou navzájem propojené, tudíž nelze bez přestupu cestovat třeba z Csepelu do Szentendre. Na území města platí tarif BKV, ale při cestovaní za hranice je potřeba si přikoupit zvláštní jízdenku podle kilometrového tarifu z poslední stanice v metropoli do vaší cílové destinace. Například jedete do Szentendre a máte budapešťskou šalinkartu, proto si dokoupíte lístek z Békásmegyeru, což je poslední zastávka v Budapešti, do Szentendre. Tyto lístky jsou k dostání opět v automatech BKV. Není to tak složité jak se zdá, zvládla jsem to vysvětlit i zmateným Japoncům ;) Dříve byl možno koupit lístek i přímo ve vlaku u průvodčího, avšak MÁV (spoluprovozovatel HĚV) řekl od 1. září 2018 no more. A tak se tvoří u automatů na důležitých stanicích fronty a průvodčí je jen k tomu, aby se vám na lístek podepsal.

A konečně přichází na řadu i klasická vlaková (MÁV) a autobusová (společnost Volánbusz v okolí Budapeště) doprava. Ve velkých dopravních uzlech můžete (v případě Volánbuszu musíte) koupit lístky ve žlutých automatech opět žeroucí i karty, takže se nemusíte hádat lámanou maďarštinou s řidičem či paní u pokladny, že chcete jet tam či onam. Navíc, lístek z automatu vyjde o něco levněji než u okýnka, kde se musí zaplatit nejspíš i pán/paní pokladní. Například jízdenka Kelenföld - Veszprém z automatu stála 2256 Ft (podzim 2018, včetně rychlíkového příplatku) a u kasy 2375 Ft, což je rozdíl v přepočtu cca 10 korun.

MÁV: jízdní řády

Volánbusz: jízdní řády

Automaty na jízdenky - budapešťské BKV, vlaky (MÁV) a autobusy (Volánbusz). Pro ty od BKV existuje dokonce i online tutoriál.